KLIK-KLIK SINI

Tuesday, May 22, 2012

Pengalaman melahirkan WAN MUHAMMAD HADIF MIRZA

Tanggal 2 Disember 2011 (Jumaat)

5.30am      : terjaga dr tidur sbb nk terkucil...dlm ati berkata2...alahaiiiii nmpk gayanya kena masuk ofis lagi la arini...bby x mau kluar2 lg...huuhuh, esok dh due... ibu nk jalan pun dh x larat..tanda2 x de lg...

5.45am      : nk smbung tido balik...hehehe...awal lg nk siap p keje pun..tup2...terasa air turun...ishhh ni bukan air kencing ni...sempat lg pegang air tu & hidu nk make sure itu air ketuban @ air kencing...sah x de bau....huuhuhh terus berdebar2...dh tau...masa dh smpi....kecut perut smua ada...dh penah rasa azab bsalin sblm ni...so nervous dia lagi la lain mcm...hanya tuhan je la yg tau cmna takutnya masa tu...tp aku masih buat2 selamba...terus aku kejut MrH...mak aiiii susah plak dia nk bgn...bila dia sedar...aku bgtau yg masa dh smpi...dia relax je....x de kalut pun...so aku pun mandi...elok siap nk kluar dr umah...azan subuh berkumandang...aku kata kt MrH...aku nk solat dulu...time solat tu..aiir ketuban keluar mencurah2...x tau la amalan aku tu diterima ke tidak... aku ke spital juz pakai baju kelawar je :-) x senonoh kan..

6.00am       : dh nk gerak ke spital, masa ni mmg x terasa sakit apa2 pun...perjalanan ke hosp dlm 40minit. syukur alhamdulillah dpt time subuh..jln lengang...kalo time org p & blk keje mau terberanak kt jalan...huhuuh
dlm 6.25 dh start contraction...rasa cam senggugut...so aku tgk jam...every 5-10 min contraction dtg..means that dh dekat ni

6.40am       : terus masuk tuk check up...ermmmmm service punya la lambat....dibiarkan kami dlm bilik tu je...(kebetulan masa tu...ada sorg lg adik pun nk bersalin gak..kami dtg serentak...) masa tu contraction dh selang 5 minit...jenuh gak la dok menahan sakit...kat setengah jam gak la kami ditinggalkan...

7.30am      : doktor baru smpi...ada 2 org doktor masa tu...sorg pompuan melayu n sorg lg pompuan cina...dh kena sesi bersoal jawab plak...sakit cmna...apa tanda2 yg turun...then doc check...baru bukak 3cm...perghhhh biar betol baru 3cm...sakit ni dh kerap...dlm ati bpikir...jenuh la nk tgu bukak smpi 7cm ni...berapa jam lg aku nk kena tahan.. masa tu doc cakap...kalo bukak 5cm..depa dh bole tolak masuk labor room...tp memandangkan u baru bukak 3cm..so u kena stay kt wad dulu.....oh tidakkkkk...so lepas check smua...aku pun kluar cr MrH...tgu plak lg kt ctu...ku genggam tgn MrH kuat2 bila contraction tu dtg...mulut ni x henti2 baca doa subhanakainni.....then kami diarahkan ke tingkat 1...sndr jalan ok...x de nye depa nk kasi wheelchair ke apa...x patut sguh...masa tu aku dh rasa sakit sgt dh...

8.00am      : elok2 smpi kt katil..mmg rasa mcm nk teran sgt2...terus sister n misi2 dtg...pastu doc dtg plak tuk cek bukaan...mmg x sangka bukaan dh 6cm...cepat kan...td check 3cm..x smpi 1 jam dh 6cm...terus depa tolak aku ke labor room...aduhhhh takut nya nk hadapi saat2 ni...

8.15am     : aku smpi ke labor room...sedeynya tgk labor room tu..sempit...then bole muat tuk 6 pesakit. masa tu aku tanya misi...suami saya mcm mana...dia kata x leh masuk...sbb ruang x mengizinkan...ya allah...sedey sgt bila x dpt bersama suami hadapi saat getir ni...
badan aku dh dipasang dgn mcm2 alat...sesekali mmg terasa nk teran jer...misi2 kata...jgn lg dikkk....x smpi masa lg...aku dgr misi tu cakap contraction dia mmg kuat...tp adik ni bagus jer...huuhuh (jenuh menahan sakit tu kak..hanya org yg nk bersalin je tau)...semua kt situ dok kata...baby ni mesti besar...sbb perut aku nmpk besar sgt...so doc dh sediakan smua kelengkapan incase nt bby susah nk kluar..aku cakap x la...sbb sblm ni pun perut aku besar gak..bby kuar 2.75ja...tgu punya tgu...smpi la 1 tahap...aku rasa cm dh smpi masa....then doc kata yezzz..ni masa dia...smua doc2 yg ramai...termasuk la misi2 pakat dok keliling katil aku....then aku pun bila dh kata ready, terus push....kat 2-3 kali baru berjaya.....fuhhhhh lega...syukur alhamdulillah

9.25am      : bayi ku slmt melihat dunia....once dia kluar je..aku dgr smua menjerit...its blueeeee...means that boy la...kalo girl depa sebut pinkkkk....masa tu lutut rasa dh longgar...dh x terdaya dh...ku tgk babyku...besarnya adik..3.6kg...patut la ibu sakit nk jalan, nk duduk...rupanya adik besar ek...takpe la dik asalkan adik sihat n slmt... dh selamat bab deliver...part nk kena jahit plak....yg ni pun azab ok... kat setengah jam jahit x abes2...huhuuhuh sakittttttt ooooooooo....dh tu jahitan aku smpi ke bawah ok...besar la koyaknya...

11.30am     : baru ditolak ke wad...padahal pas jahit tu..depa biarkan aku je...huhuuhh..org yg bersalin selepas aku pun dh ditolak ke wad...udah la x makan apa lg dr 5.30pg tu...bygkan la kekuatan apa yg aku ada...terketar 1 badan sbb letih yg amat sgt..

so ini lah pengalaman aku melahirkan anak buat kali ke 2....sakit x terluah...gembira x terkata...moga anakku WAN MUHAMMAD HADIF MIRZA menjadi anak yg soleh..amin

ngandung lg??? ooohhhhh rasa cukup dh kot... :-)





2 comments:

.:: Mrs Z ::. said...

best le baca pasai memori time nak bersalin, boleh anto majalah pama dah ni kak..hehee... tulah sakit bsalin ni mmg sakit tapi bila dah kuar baby tu, seronok+terharu Tuhan jelah yang tahu kan...

ILANI said...

assalamualaikum.

salam perkenalan. menarik info ni.

saya juga nak share sedikit pengalaman melahirkan bayi besar.

Anak saya yang sulung beratnya 4.1kg semasa dilahirkan. Baby girl yang diberi nama Nur Aimi Shahira.
Alhamdulillah bersalin normal di Hospital Tuanku Fauziah, Kangar. Selapas lahir, tak kena kuning / jaundice. Sihat walafiat sekarang dah 5 tahun lebih. Bersalin pun mudah. Yang penting sekali kena minta maaf banyak2 dengan suami 

salam perkenalan.
ilani
Blog : www.cancanmali.blogspot.com
Facebook: https://www.facebook.com/norilani
FB Page : https://www.facebook.com/weallsihat


jemput la jalan2 ke blog saya

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...