KLIK-KLIK SINI

Monday, June 7, 2010

Fadilat BERCIUM!!!!

Salam semua....entry kali ni ialah fadilat BERCIUM...sesuai tuk suami isteri ni...:-). Pada yg belum berkawen...jgn praktikkan lak yer...tgu kawen dulu k...

Ahli perubatan mendapati bahwa berciuman baik untuk kesihatan.....
Bercium itu bukan hanya membuat seseorang merasa senang, tapi juga
efektif melawan banyak penyakit. Apa saja keuntungan berciuman bagi
kesihatan?

* Berciuman dalam waktu lama boleh membantu sistem sirkulasi kita.
Ketika berciuman, detak jantung makin cepat hingga 110 degupan jantung
per minit.

* Setelah berciuman, paru-paru bekerja lebih keras. Kira-kira 60 tarikan
nafas per minit, dibandingkan dalam nafas normal, hanya 20 kali tarikan
nafas per minit. ini baik untuk mencegah sakit paru-paru.

* Beberapa doktor gigi percaya, bahawa berciuman merupakan tindakan
pencegahan gigi berlubang. Berciuman menstimulasi air liur yang boleh
menghancurkan asam yang menutupi gigi.

* Berciuman yang berlangsung lebih dari 3 minit membantu kita melawan
stress. Berciuman dalam waktu lama boleh menghancurkan hormon stress.

lagi... kelebihan berciuman .....huhuhu!

1. Pasangan yang memberi ciuman perpisahan setiap pagi kepada pasangan
hidupnya rata-rata memiliki waktu 5 tahun lebih lama dari yang tidak
melakukan rutin ini.

2. Berciuman baik untuk mendorong kepercayaan diri. Membuat seseorang
merasa dihargai dan memberi ketenangan diri.

3. Berciuman membakar kalori, 2-3 kalori per minit dan menggandakan
tingkat metabolis. Ada yang mengatakan, bahwa dengan berciuman bergairah
tiga kali per hari (setidaknya 20 detik per ciuman) boleh membantu
menghilangkan berat badan.

4. Berciuman dikenal sebagai penghilang stress. Berciuman penuh ghairah
boleh menghilangkan ketegangan, mengurangi energi negatif, dan
memproduksi rasa sihat, menurunkan hormon stress.

5. Berciuman menggunakan setidaknya 30 otot wajah dan mencegah pipi
kendur. Otot pipi yang menegang karena ciuman yang bergairah mampu
membantu kulit lebih halus dan meningkatkan peredaran darah.

6. Berciuman baik untuk jantung, menurunkan tekanan darah dan
kolesterol.

7. Mereka yang sering berciuman jarang mendapat masalah perut.

8. Selama berciuman, antibiotik diproduksi tubuh dikeluarkan melalui air
liur. Air liur juga dipercayai sebagai anestetik yang membantu
mengurangi sakit.
Selamat bercium-ciuman...hehehehe..kasi forward ramai2..biar pasangan anda/kawan2 kita hubungan suami isteri jadi mesra gitu & x cari org lain



10 comments:

ozzy said...

bercium lah selalu hehe..

Zaidah said...

zai kena kerapkan bercium ngan asbenlah....hehehe

inumatin said...

heheh tambahkan kemesraan gituuu

aibaks said...

haha.. kepada suami isteri..ini adalah satu infomasi yang baik.. tapi satu cadangan kepada suami isteri... kepada perokok tegar mahupun tidak.. dinasihati agar keadaan bau mulut korang sentiasa bersih dan wangi agar dapat mendapat 'khasiat'nya seperti yang korang baca.. klu tak.. hmm.. aku rase.. bermimpi la korang nak tingkatkan heartbeat la.. aliran darah la.. haha..

IMAN'S UMI said...

Setuju dgn en. aibaks tu...seb baik hubby x merokok (ada kelegaan di situ + penjimatan) hehehe

gadiscomel said...

eh eh. yg tak kawen pon bole bc kan? haha. kene kawen cpt la nmpk nye. hahah

Wanie said...

oppss, tbace lak..
xpe, bguna ble dah kwen nt..:P

Raybond said...

leh praktikkan nie.. =p
tapi pas kahwin nanti la.. tiap2 masa cium takpe?? =)

subandi sukses said...

wah bagaimana jadinya kolau bercium ditradisikan oleh orang yang belum menikah?

Ana Mardia said...

waaa menarik gile artikel ni..suka suka..hahaha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...